A tavalyi évben Az Utolsó Napi Szentek Jézus Krisztus Egyháza által Európában megrendezett A karácsony tanúi hangverseny a kezdeti tervek szerint nem lett volna több egy személyesen látogatható koncertnél az egyik olaszországi cövekközpontban. Valójában nem is viselte A karácsony tanúi nevet, mert ekkor még mindössze egyetlen Grammy-jelölt hegedűművész, Jenny Oaks Baker arra vonatkozó nagylelkű felajánlása volt, hogy a családjával közösen karácsonyi hangversenyt ad néhány száz helyi szentnek Rómában. Bár ez már így is lebilincselő és lélekemelő lett volna, az Úrnak nagyobb szabású tervei voltak.
- WOCC2022_ECA01
- WOCC2022_02
- WOCC2022_03
- WOCC2022_04
- WOCC2022_05
- WOCC2022_06
- WOCC2022_07
- WOCC2022_08
- WOCC2022_09
- WOCC2022_10
- WOCC2022_11
- WOCC2022_12
- WOCC2022_13
- WOCC2022_14
- WOCC2022_15
- WOCC2022_16
- WOCC2022_17
- WOCC2022_18
1 / 2 |
Az éppen zajló koronavírus-járvány okozta általános kimerültség fényében az újonnan elhívott területi elnök, Massimo De Feo elder úgy gondolta, Jenny rendezvénye tökéletes ajándék lehetne mindenki számára az Európa Területen. Csodával határos módon, ez a kicsi áhítatnak induló rendezvény történelmi közvetítéssé alakult, mely nem csupán Európa-szerte volt megtekinthető, hanem a világ többi részén is. A Róma templom látogatóközpontjában és a koppenhágai híres Miasszonyunk-templomban felvett A karácsony tanúi hangversenyen fellépett Jenny Oaks Baker és a Family Four, Alex Sharpe a Celtic Woman egykori tagja, a neves dán, utolsó napi szent színész Tomas Kofod, továbbá záróbeszédet mondott De Feo elder, valamint Dallin H. Oaks elnök az egyház Első Elnökségéből. Tekintettel a szerény indulásra és arra, hogy a Covid19-világjárvány a kezdetektől az utolsó pillanatig a felvétel meghiúsulásával fenyegetett, a rendezvény egy csodás sikertörténet volt.
Brian Cordray forgatókönyvíró, rendező és producer számára azonban a siker további kérdéseket vetett fel: Mit tehetne az egyház Európában a következő évben erre az élményre építve? Kit válogatnának be az új fellépők közé? Mely dalokat énekelnék el? Hol lenne az előadás? Ki lenne a narrátor? Hogyan tehetnék érdekesebbé a forgatókönyvet? Végül pedig hogyan idézhetné meg az előző hangverseny lelkületét, miközben tovább is fejleszti azt, ami ott elindult.
E kérdésekre és még többre kellett nagyon gyorsan választ találniuk, méghozzá idén januárig. Az Úr útmutatását követve, valamint lépésről lépésre hittel haladva előre, a gyártási csapat a lényegében üres vásznat karácsonyi mesterművé varázsolta.
A művészek kiválasztása
Egy dolog a kezdetektől fogva világos volt: a koncertnek kimondottan európainak kell érződnie. A tavalyi eseményt övező körülmények miatt akkor nagy szó volt, hogy egyáltalán bármilyen világszínvonalú tehetséget be tudtak vonni. Idén azonban, amikor már több idejük volt az előkészületekre, a szervezők kizárólag európai szereplőket szerettek volna meghívni, amit végül meg is tettek.
Kipróbált hollywoodi módszerrel élve, ismerősök ismerőseit felkeresve, a területi csapat csatlakozott egy utolsó napi szent hivatásos előadóművészek alkotta európai hálózathoz. A hideghívások és kéretlen ímélek gyors bemutatkozásokhoz és nemhivatalos projektbemutatókhoz vezettek. A producerek nagy örömére hamar találtak olyan különböző nemzetiségű és eltérő műfajban alkotó zenészeket, akik egytől egyig a Szabadító iránti szeretetüktől vezérelve ingyen ajánlották fel idejüket és tehetségeiket.
Jack és Marta Tyndale-Biscoe (Egyesült Királyság és Spanyolország) – Jack Tyndale-Biscoe zongoraművész három földrészen tanult zenét, és szémos előadókörútja volt Európában. Jelenleg a Talent Unlimited U.K. és a DEBUT komolyzenei előadója. Marta katalán zongoraművész és pedagógus. Mindketten a Brigham Young Egyetem Idahón tanítottak a zene és nyelvek docenseiként, mielőtt Londonba költöztek volna.
Vesna és Igor Gruppman (Szerbia és Ukrajna) – Igor és Vesna Gruppman Grammy-díj-nyertes hegedűművészek, akik a moszkvai konzervatóriumi találkozásuk óta hihetetlenül sikeres zenei pályát jártak be előadás, zenekarvezetés és oktatás terén. Jelenleg Hollandiában, Rotterdamban élnek, ahol Igor a Rotterdami Filharmonikusok koncertmestereként tevékenykedik, Vesna pedig brácsát tanít a Rotterdami Konzervatóriumban.
Constanze és Wolfgang Gebauer (Ausztria és Németország) – A külön-külön is elismert két operaénekes, Wolfgang és Constanze Gebauer először a színpadon találkozott, és azt azóta sem hagyták el, együtt szerepelve operákban, musicalekben és hangversenyeken Európa-szerte.
Naura (Spanyolország) – Naura két spanyol intézményben tanult zenét, és számos hangversenyen lépett fel szopránszólistaként, többek között a Navarrai Szimfonikusok és a La Pamplonesa zenekar kíséretében.
Ruth Lorenzo (Spanyolország) – Ruth nagy hírnévre tett szert az X-Faktor angliai műsorában elért 5. helyezése által; sikeres szóló pályafutása eredménye 3 slágerlistás album, 4 spanyol turné, nem utolsósorban pedig Spanyolország valaha elért egyik legjobb helyezése az Eurovíziós Dalfesztiválon.
Alex Sharpe (Írország) – Alex leginkább a Grammy-jelölt Celtic Woman csoport tagjaként vált ismertté, továbbá számos musicalszerep és szóló előadás fűződik a nevéhez világszerte.
Salome Moana (Svájc) – Salome Svájcban, a Bázeli Zeneakadémián szerzett alapdiplomát és mesterfokozatot; feltörekvő improvizációs jazz-pop előadóművész, aki 2020-ban adta ki első albumát, második lemeze megjelenését pedig 2023 tavaszára tervezi.
Louis és Per Herrey (Svédország) – Louis és Per Herrey annak a háromfős fiúbandának, a The Herreysnek a tagjai, amely 1984-ben megnyerte az Eurovíziós Dalfesztivált, ezzel olyan pályafutást indítva el, mely során 10 stúdióalbum és hatalmas turnésikerek születtek.
A darabok kiválasztása
Jóllehet a tavalyi program túlnyomórészt gyönyörű hangszeres darabokból állt, idén mind a hangszeres, mind az énekszámok előadására nagy hangsúlyt fektettek. Éppen ezért a gyártási csapat segítségül hívta Jenny Oaks Bakert, a tavalyi koncert fő fellépőjét, aki Kurt Bestor díjnyertes zeneszerzővel karöltve olyan kedvelt európai karácsonyi énekekhez készített új feldolgozásokat, amelyek tükrözik a hangverseny különleges témáit.
-
- Nyitány – Zenekar
- Tu Scendi Dalle Stelle – Naura
- Nu Tändas Tusen Juleljus – Herrey fivérek
- Ó, szép fenyő – Gebauer házaspár
- Holly & Ivy – Salome
- Ó, jöjjetek, hívek – Tyndale-Biscoe házaspár
- Karácsonyi harangok – Gruppman házaspár
- Örvendj, világ – Ruth
- In The Bleak Midwinter – Alex
- Finálé: O Holy Night – mindenkivel közösen
Amikor az előadókat a hangverseny számukra legkedvesebb részéről kérdezték, többen is az O Holy Night című karácsonyi klasszikus Bestor általi feldolgozását említették. Erről a darabról Jack Tyndale-Biscoe zongoraművész azt mondta: „Abban bízunk, hogy mindenki aki hallgatja – különösképpen az utolsó számot –, legyen az a hitünket valló vagy más barátunk, indíttatást kap majd arra, hogy áhítatosabb érzései legyenek az emberiség történelmének azon bizonyos szent estéje iránt; hogy érezze, amint nagyobb világosság tölti el a lelkét és a szívét, miközben a Szabadító ajándékára gondol; továbbá és legfőképpen, hogy fokozott szeretetet érezzen, amikor a karácsonyi időszak lényegén, a hálán és az ajándékozáson elmélkedik.”
A helyszín megtalálása
Időnként csak az ismeretlenbe tett első lépés után jelenik meg a jó irányba vivő ösvény. Így történt ez az idei hangverseny esetében is. Az elképzelés az volt, hogy olyan helyszínt kell találni, amely egyedi módon kapcsolja össze a nézőket Jézus korával a Római Birodalom építészeti emlékei által. Az ismertebb olasz látványosságok azonban sajnos túl költségesek lettek volna. A szereplők kiválasztása során Cordrayt bemutatták Ruth Lorenzónak, Spanyolország egyik legfényesebb csillagának. Ő mutatta meg neki az UNESCO azon világörökségi helyszínét Méridában, ahol egy római kori, Krisztus születése előtt 25 évvel alapított tartományi főváros romjai is találhatók. Számos egyeztetést követően, idén októberben a kormányzat engedélyezte, hogy a római kori építészet e darabkája szolgáljon a felvételek hátteréül.
A helyszínnel kapcsolatban Alex Sharpe szólista ezt mondta: „Lélegzetelállító volt ennek spanyolországi, méridai római körszínháznak hangulata; azonnal visszarepített az időben. Ahogy ott álltam a színpadon és a csillagok alatt énekeltem, könnyebben el tudtam képzelni Máriát és Józsefet a szerény körülményeik közepette a Szabadító világrajövetelekor, és azt, hogy milyen reményteli várakozással telhetett meg a levegő.”
A karácsonyi történet narrációja
A tavalyi koncertet csodásan narrálta Tomas Kofod dán színész, aki korábban Jézus Krisztust játszotta A Testamentumok című egyházi gyártású filmben. Ezúttal a gyártási csapat női hangot keresett, és nem mást választott ki a szerepre, mint Savannah Stevensont az Egyesült Királyságból, aki számos egyháztag számára lehet ismerős Jézus Krisztus egyháza bibliai rövidfilmjeiből, mint a Máriát, Krisztus anyját játszó színésznő. Stevenson „melegséggel és szakértelemmel töltötte fel a narrátori szerepét” – mondta Cordray.
Stevensonnal a fedélzeten, a területi gyártási csapat olyan helyszínek után kezdett kutatni az Egyesült Királyság területén, ahol felvehetik a narrációt. Miközben a tökéletes viktoriánus kori helyszínt keresték, helyi egyháztagok a londoni Charles Dickens Múzeumot javasolták. Ez fordulópont volt Cordray forgatókönyvének az alakulásában, aki felismerte, hogy Dickens klasszikus történetéből, a Karácsonyi énekből meríthet ihletet az íráshoz. Cordray szerint minden egybevetve „nyilvánvaló, hogy Scrooge úr utazása lelki természetű, mely által megtanul krisztusibbá válni. Hát nem ezt akarjuk mindannyian?”
A gyártási csapatnak elég korán az az ötlete támadt, hogy átgondolja, miként kapcsolódnak Krisztushoz a karácsony gyakran túlságosan világinak vélt kiegészítői (például a karácsonyfák, cukorpálcák, harangok, ajándékos harisnyák, koszorúk stb.). Ez az ötlet áthatotta az egész folyamatot, ezért is jelennek meg ezek a jelképek a programban, és ez eredményezte a módosított címet, amely így A karácsony tanúi – Krisztus jelképei lett.
A karácsony lelkületének az átélése zene által
Szerencsére a producerek számára nem bizonyult nehéznek az első A karácsony tanúi hangverseny csodálatos lelkületének a megismétlése. Ehhez az kellett, hogy a koncert mindvégig az ünnep valódi okára, Jézus Krisztusra összpontosítson. „[Az Atya] isteni szikrával áldotta meg az előadást – mondta Constanze Gebauer operaénekesnő –, hogy a hátterétől, nemzetiségétől vagy vallási hovatartozásától függetlenül mindenki átérezhesse azt.”
Az Újszövetségben Máté így ír: „Mert a hol ketten vagy hárman egybegyűlnek az én nevemben, ott vagyok közöttük” (Máté 18:20). A karácsony tanúi – Krisztus jelképei okán valóban szentek sokasága gyűlt össze az Ő nevében – a gyártási csapattól a fellépőkön át egészen a számos fordítóig, akik 31 különböző nyelven tették elérhetővé a hangversenyt. Ahogy azt ők mind egyhangúan tanúsítják, Jézus Krisztus valóban ott volt közöttük e különleges előadás alatt.
Hogyan lehet megnézni?
A koncertet angol nyelven forgatták és 31 különböző nyelven kerül bemutatásra. Az egyház hivatalos csatornáin lesz elérhető, többek között az alábbi oldalakon: a légyavilágvilágossága.org honlapot, a területi országos oldalakat, YouTube-csatornát és Facebook-oldalt, 2022. december 11-én közép-európai idő szerint 18:00 órától egészen 2023. január közepéig.
A programmal egyidejűleg a légyavilágvilágossága.org oldalon gyermekeknek és családoknak szóló tevékenységeket is közzéteszünk.
További anyagok, például egy karácsonyi szolgálati naptár, plakátok, infókártyák, illetve bemutatóvideók hamarosan elérhetőek lesznek a légyavilágvilágossága.org oldalon.